1 klik, 1 sedekah

Gua Blog

Revolusi Blogger

Jumaat, 21 Januari 2011

Senarai Ayat-ayat Manis Lagi Power..

sila abaikan gambar ni.haha..

Assalamua'laikum. Chawi tau korang ni pandai bercakap, pandai menulis, pandai mengayat. Apa kata kalau korang tambahkan lagi koleksi ayat-ayat manis korang tu. Jom kita belajar cikit ayat-ayat tu.huhuhu..

1. Kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke bawah
2. Tak lapuk dek hujan, tak lekang macam rambutan
3. Tiada rotan, pelempang berguna juga
4. Biar lambat asalkan tak cepat
5. Biar putih tulang, jangan kuning gigi
6. Di mana ada gula di situ adalah gula-gula
7. Kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar
8. Carik-carik bulu ayam, lama-lama jadi shuttlecock
9. Secupak takkan jadi 18 cupak
10. Gajah mati meninggalkan gading, udang harimau mati, meninggalkan kulit, manusia mati meninggal dunia. 
11. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula makanan di dalam mulut.
12. Harapkan pagar, pagar tidak boleh diharap
13. Alang-alang mandi biar guna sabun
14. Berapa berat mata memandang, berat lagi seguni beras
15. Cubit paha kanan, paha kiri tak rasa apa-apa pun
16. Diam-diam ubi berisi, diam-diam orang..... bisu
17. Hidup segan mati di tanam
18. Ikut hati mati, ikut rasa merasa
19. Lembu punya susu cap teko dapat nama
20. Sehari selambar benang lama-lama benang habis
21. Jika kail panjang sejengkal, beli le yang panjang sikit kalau nak ngail di laut. (beli la pukat tunda lagi baik)
22. Hendak seribu daya, tak hendak tak apa
23. Membujur lalu melintang pukang
24. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik hari tak hujan
25. Sebab pul ut santan binasa, sebab mulut habis pulut
26. Kecil-kecil cili padi, kecil lagi biji cili
27. Kalau sudi katakan sudi, kalau tak sudi boleh blah!!


Ni just main-main je, jangan korang pandai-pandai cakap benda ni kat mak bapak korang pulak. Mau kena lempang kejap lagi.hahaha.. Korang ada ayat-ayat yang best lagi tak? Jom kita kongsi kat sini..huhuhu..


p/s: Jangan lupa terjah blog ni pulak ok?hehehe..


40 ulasan :

Catat Ulasan

ada nak katakan sesuatu? komen kat sini...

ŀ
wordpress hosting