1 klik, 1 sedekah

Perkhidmatan Kereta Sewa

Jumaat, 11 Februari 2011

Mari Belajar Sifir 11 Dengan Cara Paling Pantas

jom study..

Assalamua'laikum. Tak best la kalau ada ilmu tapi tak mau dikongsi. Kan3?? Malam ni chawi nak jadi cikgu kepada budak-budak sekolah la. Tapi tak perlu panggil cikgu, cukup kalau panggil abang chawi je.haha. Haa..adik-adik, malam ni abang chawi nak ajar sifir 11 dengan cara cepat tanpa menggunakan helikopter kalkulator. Nak ajar guna blog ni tak boleh ajar banyak, kena ajar cikit-cikit je.hehe.. So, abang chawi akan ajar adik-adik sifir 11 didarab dengan sebarang nombor dibawah 100.hehee.. Ok la, kita start ye? Ok..set..

Nombor dibawah 10 kalau didarab dengan 11 akan menghasilkan nombor yang berganda. Sebagai contoh :

3 x 11 = 33
7 x 11 = 77
5 x 11 = 55

Ok? Faham? Senang je kan.hehehe.. 

Hah..kamu. Apa yang kamu tak faham? Ce cite.. 

Sekarang untuk nombor dibawah 100 pulak. Senang je. Tengok ye abang chawi bagi contoh ni.hehe.. Warna pada nombor-nombor memainkan peranan yang penting untuk adik-adik faham.hehehe..


42 x 11 = 462
So, dia macam ni la. 4 + 2 = 6Salin je balik nombor 4 dengan 2 tu, lepas tu tengah-tengah tu letak nombor 6Semudah ABC.

25 x 11 = 275
2 + 5 = 7Salin je balik nombor 2 dengan 5 tu, lepas tu tengah-tengah tu letak nombor 7. Semudah DEF.

69 x 11 = 759
6 + 9 = 15 Kan? Nak bagi senang faham tulis balik jawapannya 159.
Lepas tu nombor 1 tadi tu campur balik dengan nombor 6.  
6  + 1 = 7. So, gantikan nombor 1 tu dengan nombor 7. Jadi la 759. Semudah GHI.


81 x 11 = 891
8 + 1 = 9Salin je balik nombor 8 dengan 1 tu, lepas tu tengah-tengah tu letak nombor 9Semudah JKL.


97 x 11 = 1067
9 + 7 = 16 Kan? Nak bagi senang faham tulis balik jawapannya 167.
Lepas tu nombor 1 tadi tu campur balik dengan nombor 9.  
9  + 1 = 10. So, gantikan nombor 1 tu dengan nombor 10. Jadi la 1067. Semudah MNO.


Nak belajar lagi tak ni? Macam dah mengantuk je abang chawi tengok.hehehe.. Nak belajar nombor yang beratus-ratus tak? Nanti la ye. Kalau nak belajar nanti bagitau abang chawi ye. Entry baru akan menyusul..hehehe..

p/s: Kalau tak faham tanya, jangan diam je.hehehe... ;D

10 ulasan :

Revolusi Blogger

ŀ
wordpress hosting